Tips in tijden

van corona

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

Het zijn uitdagende tijden. We blijven in ons kot en zijn 24/7 samen.

Geef toe: best pittig. Daarom willen we voor jou iets extra doen.⁣⁣⁣⁣⁣⁣

 

Elke week delen we een quarantainetip om samen deze dagen vlot door te komen.⁣⁣⁣⁣⁣⁣

Tip 1: Respecteer elkaars ruimte

Tip 2: Stress & veerkracht

Tip 3: Aandacht

Tip 4: Omgaan met negatieve gevoelens

Respecteer elkaars ruimte

Zoek een goede balans tussen eigen-tijd en samen-tijd. ⁣

Geef elkaar de vrijheid.⁣⁣ ⁣

 

Denken, redeneren, ontspannen op je eentje kan vaak een manier zijn om negatieve gedachten los te laten, evenwicht in jezelf te hervinden. Om dan met volle aandacht en energie aandacht te hebben voor je partner.

 

Plan je momenten samen en maak er iets leuks van! Wees creatief en zorg voor afwisseling: plan een romantisch etentje, speel samen een spelletje, kijk gezellig samen een film of maak een fikse wandeling buiten…

 

Plots leven we kort op elkaar!

Dat kan weleens leiden tot misverstanden en discussies. Probeer lief en begripvol te zijn als je partner geïrriteerd is. Hoogstwaarschijnlijk heeft de irritatie niet zozeer met jou te maken en veel meer met verveling of zorgen. Praat erover, ga met elkaar in gesprek over hoe je je voelt.⁣⁣

 

Stress & veerkracht

Probeer veerkrachtig om te gaan met wat er deze dagen allemaal op je afkomt. Train jezelf om op een positieve manier te denken en handelen.

 

Bekijk je huis niet als een gevangenis maar denk eerder aan thuis als een toevluchtsoord.

 

Aandacht

Voor de meeste mensen is de dagelijkse routine op zijn kop gezet.

Plots is er veel meer tijd, alles vertraagt een beetje.

 

Het is belangrijk om ruimte en tijd te geven aan kleine gebaren: het ontbijt, de verzorging van ons lichaam, de tijd die we met onze kinderen doorbrengen, het lezen van kranten (zonder ons te veel bloot te stellen aan ongerustheid), de koffiepauze, het avondaperitief, het bereiden van maaltijden, het lezen van een boek of kijken van een film, en zeker ook aan werktijd.

 

Door mindful en dus met aandacht te leven, krijgt elk van onze activiteiten meer betekenis en waarde.⁣⁣⁣

 

Omgaan met

negatieve gevoelens

Gevoelens hebben geen morele betekenis, ze zijn goed noch slecht. Je kan ze beschouwen als de flikkerlichtjes op het dashboard van je auto. Ze geven aan wat er in je omgaat. Ze zijn er gewoon en dat is oké, zelfs als het ‘negatieve gevoelens’ zijn.⁣⁣ Belangrijk is wat je ermee doet!⁣⁣

 

Een eerste stap is bewustwording. Sta stil bij je emoties en voel ze. Besef: “Ik ben bang, boos, verdrietig…” Probeer ze niet op te lossen, te controleren of te verbergen. Accepteer ze, probeer ze los te laten en praat erover met je partner. Je zal zien dat het delen van je gevoel al wat ‘lucht’ kan brengen en die opluchting opent misschien de deur naar blijdschap!

 

Dreig je overmand te worden door je gevoelens van boosheid, angst of verdriet, dan kan een eenvoudige ontspanningstechniek zoals het concentreren op een rustige en langzame ademhaling je helpen.

 

Neem vrijblijvend contact op met onze coördinator 

Annemie Mennes

info@encountervlaanderen.be

0499 75 78 37 

(ma, do en vrij van 9 uur tot 12.30 uur)

© Encounter Vlaanderen

ME-logo-300x300.png